NASZE NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE

W tej sekcji prezentujemy informacje na temat testów, które wykorzystujemy w Centrum NeuroProgres. W przystępny sposób omówiliśmy podstawy funkcji każdego z nich. Warto jednak zaznaczyć, że test psychologiczny stanowi jedynie narzędzie, które wspiera dokładniejszą analizę konkretnego obszaru.  Nie jest to samodzielne narzędzie diagnostyczne, lecz element szerszego procesu oceny. W procesie diagnostycznym decyzja o zastosowaniu wybranego testu psychologicznego jest podejmowana przez specjalistę, który po dokładnej obserwacji sytuacji i potrzeb pacjenta może uznać, że badanie tego rodzaju jest potrzebne. Specjalista ten ma odpowiednie kwalifikacje do interpretacji wyników i wyciągania wniosków z testów, co przekłada się na skuteczność i rzetelność diagnozy.
Test ADOS -2  diagnostyka spektrum autyzmu dzieci, młodzieży oraz dorosłych

ADOS-2, czyli Skala Diagnostyczna Autyzmu Drugiej Edycji, to narzędzie diagnostyczne używane w celu oceny obecności zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) u dzieci i dorosłych. Jest to zaktualizowana wersja ADOS, opracowana w odpowiedzi na zmieniające się zrozumienie autyzmu oraz rozwijającą się wiedzę na temat różnorodności objawów związanych z tym zaburzeniem.

Skala ADOS-2 skupia się na obserwacji zachowań związanych z komunikacją społeczną, interakcjami społecznymi, zainteresowaniami i stereotypami. Jest skonstruowana w formie strukturalnych sytuacji, które pozwalają na ocenę różnych aspektów funkcjonowania społecznego i komunikacyjnego, co umożliwia lekarzom i psychologom dokładną analizę i diagnozę.

Udoskonalenia wprowadzone w drugiej edycji ADOS mają na celu zwiększenie precyzji diagnozy, dostosowanie narzędzia do różnych grup wiekowych i poziomów funkcjonowania, a także uwzględnienie różnic kulturowych. ADOS-2 jest jednym z narzędzi, które wspomagają profesjonalistów w identyfikacji osób z autyzmem, co z kolei umożliwia wdrożenie odpowiednich interwencji i wsparcia dostosowanego do potrzeb pacjenta.




Profil Psychoedukacyjny PEP – R
Przeznaczony jest dla dzieci w wieku od sześciu miesięcy do siedmiu lat. Szczególnie polecany jest do diagnozowania rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu. Wyniki badania pozwalają na określenie: aktualnego poziomu funkcjonowania dziecka oraz potencjału rozwojowego do nabywania nowych umiejętności. Test pozwala na ocenę poziomu funkcjonowania dziecka na dwóch skalach: Skala Rozwoju i Skala Zachowań.



Test Conners - diagnostyka zaburzeń ADHD i zaburzeń współistniejących

Test psychologiczny Conners to narzędzie diagnostyczne, które jest szeroko stosowane w celu oceny różnych aspektów funkcjonowania psychospołecznego i emocjonalnego u dzieci i młodzieży. Stworzony przez lekarza psychiatrę i psychoterapeutę dr. Keitha Connorsa, test znany jest przede wszystkim jako narzędzie do identyfikacji objawów zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD).

Skala Connersa skupia się na ocenie zachowań związanych z ADHD, takich jak trudności w koncentracji, impulsywność, nadmierna aktywność oraz problemy z organizacją. Test obejmuje różne formy, w tym kwestionariusze dla nauczycieli, rodziców i samych dzieci, co pozwala na uzyskanie kompleksowej perspektywy na temat funkcjonowania jednostki w różnych środowiskach.

Wyniki testu Connersa są używane do zrozumienia specyfiki trudności danego dziecka, co umożliwia lekarzom, psychologom i pedagogom dostosowanie strategii interwencji i wsparcia. Test ten jest ceniony za swoją dokładność oraz pomoc w identyfikacji problemów behawioralnych i emocjonalnych, co stanowi istotne narzędzie w procesie diagnozy, leczenia i terapii.




Test Psychologiczny D2
Test psychologiczny do badania koncentracji i uwagi. Może być stosowany wszędzie tam, gdzie ważne jest sprawdzenie koncentracji, zdolności do pracy pod presją, szybkości i dokładności pracy. Wskazuje również na trudności pracy w szkole. Przeznaczony dla osób od 9 roku życia, jest często wykorzystywany w dziedzinie psychologii klinicznej, pedagogiki oraz w badaniach nad procesami percepcji i koncentracji uwagi. Uzupełnieniem diagnozy dla osób dorosłych jest Kwestionariusz Diva 2. 
W trakcie testu uczestnikowi prezentowany jest arkusz papieru z serią liter "d" i "p", z których niektóre mają dwie kreski („d2”), a inne jedną kreskę („p”). Zadaniem badanego jest zaznaczenie liter "d2" z dwiema kreskami w określonym czasie. Test ten mierzy zarówno szybkość, jak i precyzję reakcji, a wyniki są analizowane pod kątem efektywności skupienia uwagi.

Test Psychologiczny D2 jest szeroko stosowany w badaniach nad funkcjonowaniem poznawczym, zwłaszcza w kontekście procesów uwagi. Wyniki tego testu mogą dostarczyć informacji na temat zdolności skupiania uwagi, jakości pracy intelektualnej oraz ewentualnych trudności w koncentracji, co może być przydatne w diagnostyce zaburzeń uwagi, takich jak ADHD.




TMS Standard (Test Matryc Revana w Wersji Standard)

Test służy do pomiaru poziomu inteligencji ogólnej. Stosowany przede wszystkim do celów selekcyjnych w populacji dzieci, młodzieży i dorosłych reprezentujących przeciętny poziom intelektualny. Przeznaczony dla osób od 6 roku życia.




TMS Kolor (Test Matryc Revana w Wersji Kolorowej)

Test służy do pomiaru poziomu inteligencji ogólnej rozumianej jako inteligencja płynna. Stosowany jest do oceny możliwości intelektualnych dzieci w wieku 4-10 lat. 


TMS Kolor (Test Matryc Revana w Wersji Kolorowej) to psychometryczne narzędzie diagnostyczne, które stanowi modyfikację klasycznego Testu Matryc Ravena. Oryginalna wersja tego testu była monochromatyczna, natomiast TMS Kolor wprowadza element koloru, co dodatkowo zwiększa jego złożoność.

Celem TMS Kolor jest ocena zdolności intelektualnych, koncentracji uwagi, analizy wzrokowej i zdolności przestrzennego myślenia. Test składa się z zestawu matryc, gdzie uczestnik musi znaleźć brakujący element, który logicznie uzupełni daną sekwencję. Dodanie kolorów do matryc ma na celu przetestowanie zdolności percepcji kolorów i ich roli w procesie rozumowania.

Wyniki TMS Kolor są interpretowane w kontekście umiejętności intelektualnych i poznawczych badanej osoby. Test ten jest często wykorzystywany w psychologii klinicznej, poradnictwie edukacyjnym oraz w procesie rekrutacji zawodowej. Dzięki zastosowaniu kolorów TMS Kolor stanowi interesujące narzędzie do bardziej szczegółowej analizy zdolności poznawczych i podejścia do problemów logicznych.




Test „Jak myślę”
Kwestionariusz ten jest rzetelnym i trafnym narzędziem do pomiaru egotystycznych zniekształceń poznawczych, zwłaszcza w diagnozie agresji, zaburzeń zachowania i zaburzeń opozycyjno-buntowniczych. Przeznaczenie: młodzież w wieku 13 – 20 lat, dorośli.



KPD - Kwestionariusz do Pomiaru Depresji
Badanie testem KPD odzwierciedla podstawowe objawy związane z obniżeniem nastroju, takie jak utrata energii, anhedonia, myśli samobójcze, pesymizm i poczucie winy. Stosowany jest w diagnozie indywidualnej stanów depresyjnych. Z powodzeniem może być także wykorzystywany przy monitorowaniu przebiegu choroby i postępów w terapii.



CISS - Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych

CISS, czyli Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych, to narzędzie psychologiczne stworzone do pomiaru strategii radzenia sobie ze stresem. Opracowany przez Susan Nolen-Hoeksema i Leslie Kirby w 1991 roku, CISS skupia się na identyfikacji trzech głównych stylów radzenia sobie: zadaniowego, emocjonalnego i unikania.

Radzenie sobie zadaniowe:
Osoby preferujące ten styl skupiają się na rozwiązaniu problemów i podejmowaniu konkretnych działań w sytuacjach stresowych.
Radzenie sobie emocjonalne:
Osoby stosujące ten styl koncentrują się na wyrażaniu emocji, szukaniu wsparcia społecznego i ekspresji uczuć jako formy radzenia sobie.

Radzenie sobie unikające: 

Osoby z tym stylem starają się unikać stresujących sytuacji. Stawiając sobie za zadanie zmniejszenie napięcia, poprzez odwrócenie uwagi od problemu.

CISS pomaga zrozumieć, które strategie są dominujące u danej osoby. Stosowanie tego kwestionariusza jest szerokie i obejmuje obszary takie jak psychologia kliniczna, zarządzanie stresem w pracy oraz badania nad psychologią zdrowia psychicznego. Dzięki analizie stylów radzenia sobie CISS może być używany do dostosowania interwencji psychologicznych, dostarczając informacji na temat skutecznych strategii dla danej jednostki.



IDS-P Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym

Pozwalają na wielowymiarową ocenę funkcjonowania dzieci w wieku 3-5 lat. Badanie ma charakter indywidualny. Standardowa procedura dopuszcza możliwość badania modułowego (badania wybranymi testami).

Zadania mają charakter zabawy, mierzą zdolności warunkujące poziom inteligencji (wyniki w skalach inteligencji ujmowane pod postacią Wechslerowskiego IQ) oraz kompetencje ważne dla funkcjonowania przedszkolnego, a zarazem poddające się ćwiczeniu, co umożliwia stworzenie planu terapeutycznego i pracę nad kompetencjami obniżonymi. Test składa się z 18 testów badających sześć różnych sfer rozwoju dziecka, takich jak: Zdolności poznawcze, Umiejętności psychomotoryczne, Kompetencje społeczno-emocjonalne, Matematyka, Język i Motywacja.



IDS-2 Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży
Badanie indywidualne dla dzieci i młodzieży w wieku 5–20 lat. IDS-2 to narzędzie umożliwiające wszechstronną ocenę zdolności i kompetencji. Może być wykorzystywany do bardzo różnych celów, takich jak: diagnozowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie, diagnozowanie osób z trudnościami szkolnymi, diagnozowanie gotowości szkolnej, identyfikowanie dzieci podejrzanych o różne zaburzenia oraz diagnozowanie osób ponadprzeciętnie zdolnych.



CDI 2™- Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży
CDI 2™, czyli Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży, zawiera komplet narzędzi diagnostycznych, które zapewniają wszechstronną ocenę symptomów depresji u dzieci w wieku od 7 do 18 lat. CDI 2 umożliwia opis dziecka z trzech różnych perspektyw. To narzędzie psychologiczne wykorzystywane w ocenie obecności objawów depresji u dzieci i młodzieży. Jest ono zaktualizowaną wersją oryginalnego Kwestionariusza Depresji Dziecięcej (CDI), opracowanego przez Marię Kovacs. CDI 2™ jest jednym z najczęściej używanych narzędzi w dziedzinie psychologii klinicznej i psychiatrycznej. Kwestionariusz ten składa się z pytań dotyczących różnych aspektów funkcjonowania emocjonalnego i behawioralnego, które są istotne w diagnostyce depresji u dzieci i młodzieży. Badani są proszeni o ocenę swojego samopoczucia, emocji i reakcji na różne sytuacje życiowe.

CDI 2™ umożliwia uzyskanie informacji na temat nasilenia i charakteru objawów depresyjnych oraz pomaga w identyfikacji potencjalnych problemów psychicznych. Wyniki kwestionariusza mogą być używane przez specjalistów, takich jak psychologowie czy psychiatrzy, do diagnozy i planowania skutecznej interwencji terapeutycznej dla dzieci i młodzieży z objawami depresji. Narzędzie to odgrywa ważną rolę w zrozumieniu i wsparciu zdrowia psychicznego najmłodszych.